יום שישי, 20 ביולי 2012

תכנית התקשוב הלאומית


בקורס היבטים גלובליים של התקשוב, נחשפנו למספר מאמרים הקשורים לתכנית התקשוב הלאומית. שמתי לב, שתכנית התקשוב זו מהווה תפנית בחשיבה הכוללת של משרד החינוך והעוסקים בדרך הטמעת התקשוב בבתי הספר.
בתכנית "מחר 98", בראשותו של פרופ' חיים הררי, צוידו בתי הספר במחשבים ונקבע יעד שבבתי הספר יהיו כיתות ממוחשבות כאשר היחס הוא לפחות מחשב אחד לכל 5 תלמידים. המחשבים הוצבו במעבדות המחשבים ותלמידי הכתה בליווי המורה עברו ללמוד שם עפ"י מערכת שעות מובנית. ההוראה בכיתת האם נותרה כפי שהיתה - שימוש בספרי הלימוד. מורים שלא בקיאים מספיק במיומנויות המחשב ושימוש לא מספק בסביבות למידה מתוקשבות גרמו להתקדמות איטית של התוכנית.
בעקבות המסקנות הנ"ל הראיה של תכנית התקשוב השתנתה וכיום התוכנית המעודכנת מעמידה את המורה במרכז. ניכרת בה השקעה רבה במורים, הן בהדרכה והן בהצטיידות – מחשב נייד לכל מורה וכן הכנסת עמדת מורה בכל כתה, הכוללת מחשב המחובר לאינטרנט, מקרן ובהמשך גם לוח אינטגרטיבי.  
השילוב של כל מרכיבי התכנית ייתן את המענה ליישום פדגוגיה חדשנית משולבת מחשוב. פדגוגיה שתשנה את גישת ההוראה והלמידה, בה התכנים והידע הנלמדים יהיו רלוונטיים למציאות המשתנה. המטרה היא שהמורה, בליווי הדרכה מתאימה, יהיה דמות דומיננטית בחיי החינוך של הילד וקרוב אליו גם מהפן הטכנולוגי החדשני.
אל לנו לשכוח את מעבדות המחשבים הקיימות כבר בבתי הספר. מעבדות אלו ישמשו את התלמידים לצורך פעילות אישית של תרגול וחקר מול מחשב וכך ייווצר רצף לימודי בין כיתת האם, מעבדת המחשבים והבית.
ככל שאני מעמיקה בהבנת תכנית התקשוב, אני חושבת שתוכנית זו היא בעלת חשיבה שונה מקודמותיה ויש בה יתרון ממשי להצלחה למרות הקשיים בדרך.

                                    תכנית התקשוב הלאומית - התאמת החינוך למאה ה-21

 אחד הדברים המשמעותיים מאוד להצלחת כל פרויקט הינו כמובן התקציב. פה אני מניחה שעלולות להיווצר בעיות.  כפי שכתוב בדו"ח המבקר (2011) סעיף 7: "לא הובטח שהתוכנית תתוקצב מעבר לשנתיים הראשונות מתוך חמש השנים בהן היא מתוכננת לפעול, ומכאן שאין תשתית שתבטיח שהתוכנית תיושם בהיקף ארצי כמתוכנן ושיעדיה יושגו".  ללא תקציב מתאים, גם התכנית הטובה ביותר לא תצליח במיוחד בתחום המחשבים שיש צורך כל הזמן לעדכן ולשדרג.


מקורות:
שילוב התקשוב בהוראת המתמטיקה והמדעים - ממצאי מחקר השוואתי בינלאומי לתקשוב בחינוך (2006) – דוד מיודוסר, רפי נחמיאס, אלונה פורקוש ברוך


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה