יום רביעי, 16 במאי 2012

תחזוקת מחשבים בבית הספר


רשומה זו אני כותבת מתוך מצוקה של רכזת תקשוב. לתפקיד רכז התקשוב יש משימות רבות ביניהן: סיוע למורים בתהליך הנחלת תרבות התקשוב, אחריות על אתר בית הספר, הובלת פעילויות חינוכיות בנושא כללי האתיקה והתנהגות ברשת ובנוסף לדאוג לתחזוקה השוטפת של המחשבים.
נושא תחזוקת המחשבים בבית הספר הוא נושא סבוך. מצד אחד אנו רוצים לטפח ולשדרג את תהליך ההוראה בכתות ע"י שילוב הטכנולוגיה בהוראה- למידה אך מצד שני, יש צורך מתמיד לדאוג לתשתיות ולתחזוקת החומרה. רכזות התקשוב שמלמדות במהלך היום נקראות שוב ושוב לתקן, לחבר ולסדר בעיות תכניות של המחשבים, המדפסות, רשת המחשבים הבית ספרית והאינטרנט. בנוסף יש צורך להיות בקשר עם מספר גורמים האחראים לתיקון בעיות שונות, כל אחד מטפל בתחומו, בעיות רשת האינטרנט, בעיות חומרה שונות במחשבים, חשמל וכו'. דבר שגוזל זמן רב ולפעמים הטיפול הסיזיפי בבעיות השונות גורם לתחושת תסכול ומונע לקדם נושאים אחרים בזמן זה.
אי אפשר לוותר על נושא התחזוקה השוטפת שהרי תשתיות תקשורת וציוד תקין הם תנאי הכרחי לשילוב הטכנולוגיה בהוראה ובלמידה. במידה ויהיו תקלות רבות, עבודה איטית באינטרנט וניתוקים, המורים והתלמידים לא יצליחו ולא ירצו להשתמש בטכנולוגיה החדשה.
לשמחתי, מצאתי שבמסגרת תכנית התקשוב הלאומית, משרד החינוך לא פסח על נושא זה ופועל עפ"י תפיסה כוללת, לפיה הצטיידות בתי הספר תעשה לצד הכשרת מורים, פיתוח חומרי למידה, תפעול ותחזוקה שוטפת של התשתיות. ובנוסף, התוכנית הלאומית תעניק תקצוב לרכז התקשוב הבית ספרי.
אני חושבת שצריך שיהיה טכנאי קבוע לבית הספר שיהיה נוכח אחת לשבוע, יכיר את הציוד הטכנולוגי בבית הספר, יעזור ויתאם בין הגורמים השונים ויהיה נגיש גם בימים האחרים על מנת לעזור בפתרון בעיות דחופות.

מקורות:
התכנית החדשה של משרד החינוך – עופר רימון מתוך הד החינוך 2010.
התאמת מערכת החינוך למאה ה-21  - המנהל למדע וטכנולוגיה, משרד החינוך.

תגובה 1: