יום ראשון, 8 ביולי 2012

פער דיגיטלי


בקורס עקרונות בפיתוח סביבות למידה נחשפנו השבוע לתוכנית התקשוב הלאומית.
מטרת תוכנית התקשוב הינה להוביל לפדגוגיה חדשנית (שיטת הוראה ולמידה שבה התכנים והידע הנלמדים רלוונטיים למציאות המשתנה) בבתי הספר תוך הטמעה של טכנולוגיית מידע ותקשורת. ובנוסף, להקנות לתלמידים מיומנויות שרלוונטיות לתפקוד מיטבי במאה ה-21.

בתוכנית התקשוב נכרת ראייה מערכתית. התכנית כוללת 4 מרכיבים עיקריים: התאמת תוכניות הלימודים, פיתוח מקצועי של עובדי ההוראה, תכנים דיגיטליים, תשתיות ותחזוקה ולאורך כל התהליך מלווה הערכה את כל המשתנים. מרכיבים אלו  שמבוצעים  בו זמנית, מאפשרים את הצלחת התוכנית. ראייה כוללת  זו, נותנת לי את התחושה שאנו בכיוון הנכון.

על מנת להקטין את הפער הדיגיטלי בין המרכז והפריפריה, הוחלט ובצדק, בשלב א' להתמקד בחינוך יסודי ובשלבים ב' וג ' בחט"ב ובתי ספר תיכוניים להתחיל בבית הספר היסודיים במחוזות צפון ודרום ואז לעבור למרכז. השבוע שמעתי בהרצאתה של דר' כוכבי אתי שהוחלט לשנות את הסדר. לאחר שמחשבו את בתי הספר היסודיים בצפון ובדרום ימשיכו למחשב גם את החטיבות. על פניו,  נראה שההחלטה הגיונית היות ולתלמידים יש כבר את הכלים להמשך לימודיהם בדרך המתוקשבת ואין טעם לעצור את הרצף.

באזור במרכז, הרבה מהרשויות החזקות כמו: גבעתיים, הרצליה, שוהם ועוד, הכניסו את פרויקט התקשוב ע"י "כל קורא" של משרד החינוך ומתקציב פנימי של הרשות. אבל מה קורה ברשויות החלשות במרכז? האם תלמידי רשויות אלו, כדוגמת אור יהודה, אינם יכולים לקחת חלק מתוכנית תקשוב? למרות שנראה שרוב הרשויות במרכז מצליחות לפתח נושא זה מתקציבם וניתן להמשיך למחשב את הפריפריה, יש צורך להסתכל על  כלל המערכת העירונית ולאפשר לכלל התלמידים ללמוד בדרך המתאימה המאה ה21.


תכנית התקשוב של משרד החינוך: עיקרי הרצאתו של ד"ר עופר רימון , מנהל המינהל למדע ולטכנולוגיה   http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=3187
תכנית החינוך – משרד החינוך http://cms.education.gov.il/educationcms/units/tikshuv_ict/alhatochnit/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה