יום שבת, 28 ביולי 2012

תכנית תקשוב עירונית


תכנית תקשוב עירונית -  הנהלת העיר רמת גן רואה חשיבות רבה בהטמעת התקשוב במוסדות החינוך והתאמתם לתפקוד במאה ה-21 ופועלת רבות לקידום מטרה זו. אנשי אגף החינוך בשילוב מערכות מידע ומחשוב פיתחו תכנית אב לתקשוב החינוך. מטרת תכנית זו ליצור תהליך שינוי משמעותי בבתי ספר, אשר יקרין גם על ההישגים, גם על חווית הלימוד של התלמידים וגם על יעילות ההוראה. בתכנית, רצף פעילות רב גילי שיתחיל בגן הילדים ויסתיים בסוף התיכון.
תכנית זו הנשענת על חמישה מרכיבים: פדגוגי, תשתית טכנולוגית, התפתחות מקצועית של העוסקים בהוראה, קיום תשתית תוכן דיגיטלי המשתלב בתהליכי למידה ותהליך בקרה והערכה.  קיום התכנית מבוסס על עוד שני עקרונות חשובים, בתחום הפדגוגי - קיומו של מרחב אישי ללמידה לכל תלמיד במערכת LMS  שיאפשר לו רצף למידה מבית הספר ומהבית. בתחום הטכנולוגי - הפעלת "ענן תקשורת" למתן שירותי מחשוב מתקדמים. על עקרונות אלו אפרט ברשומות הבאות.
ברשומה זו, אתמקד בתכנית התקשוב בחינוך היסודי מתוך השתייכותי לקבוצת גיל זו במסגרת עבודתי. היעד המרכזי של תכנית תקשוב בתי הספר היסודיים היא להפוך את השימוש במחשב לחלק אינטגראלי מתהליך ההוראה בכתה של כלל המורים בכל מקום ששילוב תכנים ואינטראקציות דיגיטאליות יניב ערך מוסף להשבחת תהליכי ההוראה. לכן, בכל כתה בבתי הספר יותקנו מחשב ואמצעי הקרנה כדי לאפשר לכל מורה בכל שיעור להקרין בפני התלמידים מצגות, סרטים, הדגמות וכלים דיגיטאליים, כמו גם לאפשר לתלמידים להציג את עבודתם ולדון בה. המחשב יהיה מחובר לאינטרנט ברוחב פס אשר יאפשר לו תקשורת מהירה ושוטפת עם מקורות המידע.
תכנית התקשוב כזו דורשת תקציבים רבים ולכן הוחלט שהיא תתפרש על 3 שנים שבהם יהיה צורך לדרג את כניסתם של 28 בתי הספר היסודיים ברמת–גן. נקבע  כי בית ספר יצורף לתוכנית התקשוב אך ורק אם יקיים את ששת התנאים הבאים:
1.    קיומו של רכז תקשוב.
2.    רצון רב של מנהל הרואה את התקשוב כמנוף לתהליכים פדגוגיים.
3.    נכונות המנהל וצוות המורים להשתלם.
4.    לפחות מחצית המורים מעוניינים להתחיל את התהליך.
5.    ישנן עדויות לשילוב המחשב במקצועות השונים באמצעות דוחו"ת של סביבות הלימוד.
6.    לביה"ס יש אתר לימודי פעיל.

תכנית זו, בדומה לתכנית הלאומית, כוללת ומקיפה. תכנית ששמה דגש על מכלול המרכיבים ונוגעת בנקודות התורפה שקיימות היום במערכת החינוך היסודי. אני מאמינה שבניית התשתית הפדגוגית והטכנולוגית יביאו לשינויי משמעותי בחוויית ההוראה והלמידה של המורים והתלמידים.

 מקור: תכנית אב לתקשוב החינוך ברמת-גן תשע"ב – תשע"ד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה