יום שבת, 4 באוגוסט 2012

השלכות בריאותיות ובטיחותיות לשילוב ציוד תקשורת ומחשבים בבתי הספר


כחלק מתוכנית בתקשוב בבתי הספר, מכניסים משרד החינוך ועיריית רמת גן אמצעי הוראה ממוחשבים שונים כגון: מקרנים בכל כיתה, מחשבים, נטבים ושימוש בפס אינטרנט רחב. הכנסת ציוד זה דורש היערכות מיוחדת, בכל הקשור לבטיחות השימוש, וההשלכות הבריאותיות של הציוד. לצורך כך, הוקם צוות בין משרדי השיתוף משרד החינוך, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות ופורסם נייר עמדה ראשון בנושא. 

הכנסת ציוד התקשורת והמחשבים למוסדות החינוך מעלה שאלות באשר להשלכות הבריאותיות והבטיחותיות הנובעות מהשימוש בו. השלכות אלה מתמקדות בנושאים הבאים:

1. קרינה - שימוש בנטבים אלחוטיים ומחשבים חושף את המשתמשים לקרינה בלתי מייננת (קרינה אלקטרומגנטית שאינה מסוגלת ליימן אטומים או מולקולות - נטען שקרינה זו פוגעת בתאים חיים ובעלת השפעות שליליות על הבריאות).
בדומה למתרחש בעולם כולו,גם בבתי הספר בישראל קיימת מגמה הולכת וגוברת של שימוש במחשבים ניידים ותוכנות הדורשות חיבור לרשת האינטרנט. בתי ספר רבים מאמצים את הדרך האלחוטית כדרך הגלישה הנבחרת. השימוש ברשתות אלחוטיות חושף את אוכלוסיית התלמידים לקרינה אלקטרומגנטית.
על מנת למנוע פגיעה אפשרית, יש לאמץ את עקרון הזהירות המונעת כפי שאומץ בחוק הקרינה הבלתי מייננת תשס"ו-2006, וזאת, על מנת ליצור איזון בין הצרכים והסכנות הבריאותיות האפשריות מחשיפה לשימוש בו באוכלוסייה בעלת מאפיינים ייחודיים שעליה נכפית חשיפה.
מאחר שקיימות דרכים אחרות ליצירת תקשורת בין מחשבים, בטוחות יותר, שאינן מצריכות חשיפה לקרינתRF כגון שימוש בטכנולוגיה קווית על ידי חיבור ישיר לשקע אינטרנט ייעודי, אין סיבה מהותית להשתמש בטכנולוגיות אלחוטיות לצורך תקשורת מחשבים בבתי הספר.

2. בטיחות חשמל - ריבוי נקודות חשמל מעלה את רמת הסיכון ואת הסיכוי להתחשמלות. בשנת 2001 הכריז ארגון הבריאות העולמי שהשדה המגנטי שמקורו במתקני חשמל "מסרטן אפשרי".
כיום, בבית הספר בישראל, מבדיקות המשרד להגנת הסביבה והגופים שבפיקוחו, עולה שחשיפות חריגות ל -ELFקיימות באחוז קטן של כיתות לימוד ובאחוז קטן משטח מוסדות החינוך.
אך גם כאן, יש להשתמש בעקרון הזהירות המונעת ולהוריד את חשיפת התלמידים ובאי המוסד החינוכי למינימום האפשרי, תוך כדי מציאת איזון בין רמת הסיכון בחשיפה לבין העלות הכלכלית והחברתית של שינוי תשתיות. הגוף האחראי על המערכת ידאג שהמערכת תותקן ותתוחזק באופן שהקרינה בסביבתה תהיה מזערית על פי הטכנולוגיה העדכנית הזמינה ביותר. בנוגע לטעינת המחשבים, אין לאפשר טעינת התקני קצה בכיתה. יש להגדיר אזורים מיוחדים לטעינת מכשירים מחוץ לכיתה, כאשר המרחק בין עמדת הטעינה לעוברים והשבים יעמוד על 3 מטרים לפחות.

  3. ארגונומיה - שימוש לא מושכל לאורך זמן במקלדת ועכבר וכן ישיבה ממושכת ולא מותאמת מול המחשב עלולים לגרום נזקים לשלד ולשרירים. יש להסביר לתלמידים מהי סביבת עבודה בריאה ולחזור ולהדגיש על חשיבותה של הפעילות הגופנית.
 
4. בעיות במערכת הראיה - צפייה לאורך זמן במסך מחשב עלולה לגרום להפרעות במערכת הראייה. ע"פ מחקרים שנעשו בתחום נראה שמאחר והתמונה על מסך המחשב מורכבת מאלפי נקודות זעירות, הדבר מקשה על העין לתפוס תמונה שלמה ומאלץ אותה לעשות פוקוס על התמונות בכל פעם מחדש. לכן לפעמים, מופיעים כאבי עיניים הכוללים: יובש בעיניים, ראייה מטושטשת, עייפות העין, תחושת 'שריפה' בעין, רגישות לאור וכאבי ראש.

נושא ההשלכות הבריאותיות בשילוב ציוד תקשורת ומחשבים בבתי הספר לא נדון באף מסגרת תקשוב אליה אני שייכת, לימודי במכללה ועבודתי בבית הספר. למרות החתירה המסיבית להכנסת ציוד התקשוב לבתי הספר, והרצון העז לשלבו בתהליך ההוראה והלמידה יש לשים לב לנושא זה על היבטיו השונים. אי אפשר בשם הקידמה לסכן את בריאותינו ואת בריאות ילדינו.

תמונה: ישיבה נכונה מול מחשב - מתוך אתר מרכז הדרכה מחוזי לתקשוב - מחוז דרום

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה