יום ראשון, 19 באוגוסט 2012

מעגל רפלקטיבי למורה המקוון המיטבי


בהמשך לרשומה הקודמת ובמסגרת הקורס הערכת טכנולוגיות ידע, ניתחנו השבוע מהם הקריטריונים להערכת המורה המיטבי. המטרה היא שכל מורה, בסיום השיעור ישאל את עצמו מספר שאלות רפלקטיביות על מנת לבחון את רמתו של השיעור והאם עמד במטרות אליהם כיוון.
כשאנו מדברים על הוראה פדגוגיה חדשנית יש צורך לבנות את השיעור ולהתאים את המטרות בהתאם לגישה הקונסטרוקטיביסטית-חברתית, המתבצעת תוך כדי עשייה, בדרך של הבניית ידע ואחריותו של הלומד על הידע. 
השאלות הרפלקטיביות צריכות להיות ספציפיות, המאפשרות מענה מיידי ואופרטיביות (תשובתן מלווה בראיה, הוכחה) ובנוסף, במידה ומרבית השאלות מתחילות במילה "האם" צריכות להיות גם שאלות המשך כמו: איך? כיצד? באיזו דרך?
דר' ליאת אייל, פיתחה מודל הנקרא "מעגל רפלקטיבי למורה המקוון המיטבי" הבוחן את הממדים לניהול כיתה וארגון מערכות הלמידה. למודל זה 10 קריטריונים כשכל מורה, בסיום השיעור יכול לסמן את מידת קיומו של הקריטריון בשיעור. הקריטריונים המוצעים:
שימוש בטכנולוגיות מידע, למידה פעילה + תוצר, יחס אישי לכל תלמיד, קבלת החלטות משותפת לגבי הלמידה וההערכה, עידוד לעבודת צוות בין התלמידים, טיפוח אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה(למידת חקר, פתרון בעיות וכו'), שילוב אמצעים חזותיים, תיעוד חומרי השיעור והתוצרים, חשיפה ושילוב מקורות מידע מגוונים/סותרים, גיוון והתאמת סביבת הלמידה (שימוש במחשבים, ישיבה בקבוצות, אתר מלווה).



המורה צובע את החלק היחסי במעגל בהתאם לנעשה בשיעור. לאחר מכן, המורה יכול לראות בצורה ויזואלית, היכן עמד במטרות השיעור והיכן לא, ובהתאם לכך לשפר לקראת השיעור הבא.
תכנון שיעור עפ"י הגישה הקונסטרוקטיביסטית ושימוש במחוון זה לבחינה רפלקטיבית של המורה על עבודתו, תעלה את רמתם של השיעורים בכלל ומקצועיות המורה בפרט.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה