יום ראשון, 12 באוגוסט 2012

ממורה למורה מקוון


כפי שכבר כתבתי, אני כל הזמן מחפשת את הדרך הנכונה והיעילה להטמיע את התקשוב בבית הספר. הפעם אתמקד בקידומו המקצועי של המורה. השבוע במסגרת הקורס 'הערכת טכנולוגית ידע', של ד"ר ליאת אייל דנו בשאלה מיהו מורה מקוון מיטבי במטרה להגיע ולמצוא קריטריונים להערכתו.
מורה מקוון הינו מורה בעל תפיסת תפקיד עדכנית, בה הוא מנהיג, יוזם ומיישם תהליכי הוראה- למידה חדשניים תוך שימוש משמעותי בסביבה מקוונת ובמיוחד תוך ניצול הפוטנציאל החינוכי שהביאו עימם כלי האינטרנט- Web 2.0 (אברום רותם).
השאלה היא מהו התהליך אותו עובר המורה בדרך להיות מורה מקוון? את התשובה ניתן למצוא במאמרם של אברום רותם ועידית אבני - שלבי התפתחות מקצועית-אישית ממורה למורה מקוון, המציינים  5 שלבי התפתחות מקצועית אותם עוברים המורים בדרך להיותם מורים מקוונים. התחברתי מאוד לנאמר וחשתי שגם אני עברתי את השלבים המצוינים בו: 1.הכרות. המורה בגדר "צופה", ניטרלי.  2."אשליית הידיעה". המורה מרגיש כ"יודע כל", אך בעצם שולט באופן חלקי במיומנויות מחשוב ובעל תפיסה שגוייה של הטכנולוגיה כעזר להוראה. 3.ההתעוררות. המורה מרגיש שיש בעיה, הוא מתחיל להבין עד כמה גדול הפוטנציאל בלימוד מתוקשב, אך מבין עד כמה הוא חסר ידע בתחום.  4.התמודדות, המורה יוזם ומחפש דרכים ורעיונות לשיפור ההוראה המקוונת.  5. הבשלה. המורה מאמץ את השינוי כאורח חיים ומבנה תכנים ופעילויות לאורך זמן כחלק מתוכנית הלימודים.
נקודה נוספת וחשובה שמציינים המחברים הינה שבמקביל לשלבי השינוי אצל המורים קיימת חובת בית הספר להיערך מבחינת רכש הציוד וההתנהלות המוסדית על מנת לאפשר למורה להתקדם. יש צורך במחויבות משותפת של ביה"ס ושל צוות המורים לתהליך, כשכל אחד תורם את חלקו בעשייה, בחשיבה, בהשתלמות, בתכנון, בתגמול ובתמיכה. הערכות החשובה מאוד להצלחת השילוב וההטמעה.

המורים בצוות ביה"ס מודעים לעובדה שהם צריכים לעבור שינוי ולהתאים עצמם לדרישות מערכת החינוך המודרנית ולפדגוגיה החדשנית התורמת ללמידה מתוך עניין, אתגר, מחשבה, שיתופיות, יצירה, פתיחות והתנסות ואת כל זה ניתן לעשות רק בעזרת שילוב המחשב. בסרט ניתן לראות מדוע חשוב השינויי...



ריתק אותי להתחקות אחר שלבי התהליך ולהשוותו למצב בבית ספרי. מרבית המורים נמצאים בשלב השני ואני מקווה שבמחויבות משותפת של כל הגורמים בביה"ס לתהליך, נצליח לקדם המורים לשלבים הבאים בעזרת השתלמויות שונות של פיתוח מקצועי ושינוי תרבות בית הספר מלמידה מסורתית לשימוש בפדגוגיה החדשנית המשולבת מחשב. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה