יום שבת, 1 בספטמבר 2012

משחקים לימודיים מתוקשבים


שימוש במשחקי מחשב ומשחקי למידה יכול להעשיר את חווית הלמידה המסורתית ולהפוך את תהליך ההקניה של חומר משעמם לחוויה מלהיבה ומרתקת.
שילוב המשחק בהוראה מאפשר למידה בצורה חוויתית, תורם לפיתוח הלומד, מגביר את המוטיבציה ללמידה ומעודד שיתוף פעולה. בנוסף, המשחק במחשב משלב את הפעילות האהובה על הילדים בזמנם הפנוי בבית עם מערך הלמידה בבית הספר ויוצר שיתוף פעולה מצדם ומקטין התנגדויות ללמידה. המאפיינים הבולטים במשחק הם: התמודדות על הישג אישי, שיתוף פעולה קבוצתי,  תכנון ואסטרטגיה,  שמירה על מערכת כללים מוסכמים,  בחירה חופשית של כיוון מהלכים והנאה.
נשאלת השאלה, האם לשילוב המשחקים בהוראה יש רק היבטים חיוביים כפי שנראה בהצגת המאפיינים? לדעתי, חשוב לשים לב לשונות האישית בין התלמידים ברמת סגנון הלמידה. לחלק מהתלמידים תחרות תהווה טריגר להתקדמות וחזרה על הנושא עד שיגיעו לתוצאה המצופה ולעומתם תלמידים שלאחר ניסיון אחד, לא מוצלח במיוחד, ירגישו תסכול ויעזבו מיד את המשחק.
למרות הנאמר לעיל, משחקים חינוכיים מתוקשבים בהם הושקעה חשיבה פדגוגית יכולים לסייע רבות ביצירת עניין ומוטיבציה של תלמידים בלמידה וגם בהעמקת ההבנה של הילדים לגבי נושאים מורכבים בתכנית הלימודים.
נראה כי מורים מתחילים  לשלב משחקי מחשב מתוקשבים לתלמידי כיתות היסוד בבתי ספר יסודיים. על רקע זה מתפתחים יישומים לא מורכבים של משחקי למידה מתוקשבים ויצירתיים לתחומי החשבון, קריאה, מדעים, אנגלית ועוד. סביבות למידה מתוקשבות כמו גלים, אופק, עת-הדעת ועוד, מפתחים משחקים המאפשרים את שילובם במהלך השיעורים בכיתה.
אתר לבניית משחקים שנחשפתי אליו בקורס של ד"ר לוי- גילה עצמון, נקרא  zondel. אתר המאפשר בניית משחקים ולשלבם בשיעור כפתיח, במהלך השיעור או לסיכום וחזרה על נושא נלמד בדרך חווייתית ומאתגרת .

מקור:
למידה מבוססת משחקים מתוקשבים – תמונת מצב 2011  



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה